“Jesus var sosse” – SSU lanserar kyrkovalsfilm
Idag lanserar Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU – kyrkovalsfilmen “Jesus var sosse”. Filmen släpps idag (29/8 2025)10.30 på SSU:s youtubekanal och sociala medier:
Kampanjfilm: I den animerade filmen får tittaren se en berättelse som bekräftar tesen att Jesus hade röstat på Socialdemokraterna den 21 september. Bland annat lyfts kriget i Gaza, ekonomiska orättvisor och vinster i välfärden. Filmen avslutas med orden “Gör som Jesus skulle gjort. Rösta på Socialdemokraterna”.
Jesus stod upp för människovärdet och solidariteten. SSU är tydliga, Jesus var sosse, säger Lotta Wiechel, SSU:s förbundssekreterare.
Kyrkovalskampanj
Filmen är startskottet på SSU:s kyrkovalskampanj som pågår 1-21 september. SSU vill att Svenska kyrkan ska vara en öppen folkkyrka som prioriterar biståndsarbetet, står upp för jämställdhet och motverkar diskiminering, och som främjar kultur- och fritidsverksamhet för barn och unga.
Kyrkovalet är viktigare än någonsin, och SSU:s medlemmar kommer att knacka dörr i hela landet för att öka valdeltagandet, säger Lotta Wiechel, SSU:s förbundssekreterare.
För pressfrågor, kontakta pressekreterare Simon Boerenbeker, 0707401348, simon.boerenbeker@ssu.se
Om kampanjfilmen
Koncept och idé: Alessio Jakobsson, Emelie Wettermark, SSU
Manus: Alessio Jakobsson, Emelie Wettermark, SSU
Bildmanus, animation och produktion: Birdh Publishing AB