SSU kommenterar infrastrukturpropositionen

Idag presenterade infrastrukturminister Anna Johansson och klimatminister Isabella Lövin regeringens prioriteringar och ekonomiska ramar för transportinfrastrukturen för 2018-2029.

SSU välkomnar ökade resurser till järnvägsunderhållet.
Regeringen föreslår att den ekonomiska ramen uppgår till 622,5 miljarder. Det är 100 miljarder mer än gällande plan och en höjning med 47% av underhållsbudgeten.

– Vi välkomnar att regeringen ökar resurserna till infrastrukturen och framförallt till underhållet av järnväg. Det är viktigt efter många år av alldeles för låg investeringstakt på det här området. Ska Sverige vara världens första fossilfria välfärdsland så krävs det ökade resurser, säger Niklas Säwén, infrastrukturpolitisk talesperson för SSU.

SSU menar att det krävs lånefinansiering till höghastighetstågen.
SSU välkomnar att regeringen är positiva till att bygga höghastighetsjärnväg. Höghastighetståg är dock en dyr investering som beräknas uppgå till 230 miljarder. Att finansiera det genom anslagsfinansiering riskerar att slå ut andra viktiga nyinvesteringar.

– Vi är oroliga över att höghastighetstågen läggs in i infrastrukturspropositionen utan förslag på lånefinansiering. Vi är övertygade om att Sverige behöver höghastighetståg i framtiden, men det bör betalas som den framtidsinvestering den är. Nu riskerar den att slå ut andra väldigt nödvändiga nyinvesteringar som redan lovats eller planerats för, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

För mer information
Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare
070-350 43 57
pavlos.cavelier@ssu.se