Den här webbsidan använder cookies så att vi kan ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Cookieinformationen sparas i din webbläsare, och utför olika funktioner, som t.ex. att känna igen dig när du kommer tillbaka till sidan. Detta gör i sin tur att vi kan förstå vilka delar av sidan du använder mest och finner viktiga.
SSU driver med Stockholm i nya kampanjen "Alla bor inte i Stockholm"
I kampanjen “Alla bor inte i Stockholm” vill SSU lyfta frågor som är viktiga för unga på landsbygden. Genom humoristiska filmklipp driver ungdomsförbundet med hur storstadsbor ser på landsbygden – med förhoppningen att samtidigt ge landsbygdsfrågorna utrymmet de förtjänar i den politiska debatten.
Att starta normkritiska bondgårdar, förväxla IPA med EPA och att ta en Uber om kollektivtrafiken inte går. Det är några av grejerna som SSU skämtar kring i en kampanj som syftar till att lyfta landsbygdsfrågorna inför valet.
– Att satsa på välfärden är helt avgörande för att unga ska ha en trygg framtid på landsbygden. Ändå så får landsbygdsperspektiven väldigt lite utrymme nu under valrörelsen, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.
Det är något SSU vill ändra på. Genom att uppmärksamma reformer som reseavdrag och investeringar in en starkare välfärd i små kommuner vill ungdomsförbundet nå unga väljare på landsbygden.
– Det finns en storstadsfixering inom media där alla förväntas bry sig om Slussen medan Norrbottniabanan ses som ett särintresse. Det är helt fel. Om hela Sverige ska leva krävs satsningar på landsbygden, inte skattesänkningar till rika stockholmare, fortsätter Philip Botström.
Besök kampanjen här: www.allaborinteistockholm.se
Länk till klippen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLFAuraaaxlv0gOdV3WMlHQqSODP_I1_Cf